جاذبه های گردشگری استانبول در یک نگاه

امروزه صنعت گردشگري با توجه به اهميت گشت و گزار و پيشترفته شدن سيستم حمل و نقل داخلي و بين المللي، رشد قابل توجهي کرده است. اهميت جذب توريست و افزايش تبادل پول بين کشورها در اين امر باعث شده کشور هاي مختلف روز به روز براي افزايش توريست بکوشند و جذابيت هاي تاريخي، صنعتي، ساختماني و تفريحي کشور هاي خود را افزايش و بهبود ببخشند.کشور ترکيه در اين موضوع پيشروست و تور استانبول و تور آنتاليا يکي از بهترين سفرها در تور ترکيه محسوب مي شود
تور ترکيه
همه ي ما از سفر کردن و جايي که براي رفتن انتخاب مي کنيم انتظاراتي داريم. اين مسئله باعث شده سرمايه گذاري در صنعت توريست و گردشگري بالا رفته و براي تمامي کشور ها به يک اولويت مهم تجاري و اقتصادي تبديل شود.
در ادامه به بررسي جاذبه هاي گردشگري شهر استانبول ترکيه مي پردازيم…
استانبول بزرگ‌ترين شهر کشور ترکيه و مرکز فرهنگي و اقتصادي آن است. اين شهر در کنار تنگه بسفر و درياي مرمره قرار دارد. تنگه? بسفر دو قاره آسيا و اروپا را جدا مي‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبيعي شاخ طلايي يا خليج در اين شهر واقع است.
اين کلان شهر به عنوان پايتخت فرهنگ اروپا در سال ???? انتخاب شده ‌است. همچنين از لحاظ تعداد گردشگران خارجي سومين شهر توريستي جهان به شمار مي رود.
اسامي تاريخي استانبول عبارتند از: بيزانتيوم، رم جديد، استيمبول، آگوستا آنتونينا، کنستانتينوپل، اسلامبول. القاب استانبول در دوره عثماني دارالسعادت، دار عاليه، باب عالي (عالي قاپو) و پايتخت بودند.
جاذبه هاي گردشگري و توريستي استانبول فراوانند. از مساجد و کاخ ها گرفته تا موزه ها و بازارهاي تاريخي، در طول سال پذيراي توريست هايي از کل دنيا هستند. اکثر اين جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هايي مانند بي اوغلو و تاکسيم هم چيزي کم از منطقه سلطان احمد ندارند. مسجد آبي (مسجد سلطان احمد) و مسجد اياصوفيه مکان هايي هستند که هر توريستي قطعاً از آنها بازديد مي کند. غذا و خورد و خوراک يکي از اجزاي اصلي فرهنگ ترک هاست، پس بايد منوي غذاها را با دقت نقشه خواني بخوانيد. در بازارهاي استانبول حتماً سوغاتي بخريد. اگر وقت داشتيد به يک حمام ترک برويد و آب تني و ماساژ ترک را امتحان کنيد. ما حمام سليمانيه را پيشنهاد مي کنيم.
ayasoufieh
سلطان احمد هميشه مي خواست مسجدي بسازد که با مسجد اياصوفيه رقابت کند و همه تقريباً موافق هستند که او در اين کار موفق شده است. اين مسجد يکي ديگر از جاذبه هاي توريستي اصلي استانبول است.
اگر مي خواهيد از اين مکان مذهبي ديدن کنيد، يادتان نرود که لباس پوشيده به تن کنيد. خانم ها روسري سرشان مي کنند که در اين محل مرسوم است. اگر يادتان رفت مي توانيد از مسجد يک روسري قرض کنيد.
مسجد آبي در محله سلطان احمد واقع شده است. اين مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. ورودي آن رايگان است، ولي در ساعات نماز به خصوص جمعه ها، ورود ممنوع است.
بازار بزرگ استانبول که به ترکي کاپالي چارشي يعني بازار سرپوشيده ناميده مي شود در يک مايلي غرب سلطان احمد است و يکي از بزرگترين مراکز خريد سرپوشيده در دنياست. محصولاتي که در آن فروخته مي شوند عبارتند از فرش و قالي و پوشاک تا کارهاي دستي و هنري و شطرنج. رستوران ها، کافه ها و مساجد زيادي هم در اين بازار هست.
تاکسيم يک محله مدرن و شلوغ در بخش اروپايي استانبول است. رستوران ها و کافه هاي باکلاس و هتل هايي همچون جيلان اينترکانتيننتال و گراند هايت استانبول، در اين محله واقع اند. فست فود خور ها هم مي توانند در اين محله سراغ برگر کينگ بروند. ساختمان جمهوريت در بخش غربي اين ميدان واقع است که به ياد جمهوري ترکيه در سال 1923 ساخته شد.
اين کليسا که در ابتدا به منظور کليساي بيزانسي ساخته شده بود بعدها تبديل به مسجد شد و حالا يک موزه است. موزائيک ها و کاشي هاي زيباي اين کليسا، نمونه باقيمانده از هنر بيزانسي در دنياست. بخش هايي از آن در سال 400 ساخته شده است، ولي ساختماني که امروزه مي بينيم حدود سال 1500 ساخته شد. اين کليسا تقريباً در سه مايلي شمال غربي سلطان احمد قرار دارد. اين موزه همه روزه بجز چهارشنبه ها از ساعت 9:30 تا 18:30 باز است. ورودي آن 6 دلار آمريکا است.
بهترين نماي شهر استانبول از برج گالاتا از محله بي اوغلو مشخص است. اين سازه بر روي تپه اي روبروي شاخ طلايي واقع شده است. اين برج از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به روي بازديدکنندگان باز است. ورودي آن 11 ليره ترک است.