۱۲ مکان توریستی ترکیه

از آنجا که بسياري از ايرانيان همه ساله به دليل کوتاهي مسافت، به کشور ترکيه سفر مي‌کنند، تصميم گرفتيم شما را با ?? مکان توريستي جذاب اين کشور آشنا کنيم. تور ترکيه
ترکيه، با باقيمانده مجسمه‌هاي باستاني و مناظري که شما را تحت تاثير قرار مي‌دهند، يکي از مقاصد پرطرفدار براي سفر است. اين کشور فرهنگي پرجنب‌وجوش، غذا‌هايي لذيذ و متنوع دارد. اين مکان باشکوه و زيبا (از خورشيد درياي مديترانه تا کوه‌هاي بلند و جلگه‌هاي خيس) افراد زيادي را به خود جلب مي‌کند. اگر بخواهيد شکوه امپراتوري‌هاي روم شرقي و عثماني در استانبول را ببينيد، در کنار سواحل بنشينيد، با گشت و گذار در شهر افسوس از ميان خرابه‌هاي تاريخي بگذريد يا سورئال‌ترين مناظر را در پاموکاله و کاپادوسيا ببينيد. اين کشور جذابيت‌هاي بسيار زيادي دارد. با کجارو همراه باشيد.

?. اياصوفيه
اياصوفيه يکي از مشهور‌ترين و زيبا‌ترين ساختمان‌هاي جهان است. جلال مسحور‌کننده موزه‌ي اياصوفيه (مسجد اياصوفيه) نه تنها يکي از مناظر جذاب استانبول بلکه يکي از زيبا‌ترين مناظر ترکيه به شمار مي‌آيد. بخشي از قسمت بيروني مناره ظريف اين بنا پس از فتح عثماني تخريب شده اما فضاي داخلي مجلل آن يادآور عظمت و قدرت بناي قسطنطنيه است.

?. افسوس
بازديد از افسوس را نبايد از دست داد. اين منطقه شهري متشکل از مقبره‌هاي عظيم و ستون‌هايي از سنگ مرمر است؛ اين منطقه مانند شهر‌هاي کامل و مستحکم روم است که تجربه زندگي در دوران طلايي امپراتوري روم را يادآوري مي‌کند.

?. کاپادوسيا
دره‌هاي صخره‌اي سورئال کاپادوسيا روياي هر عکاسي هستند.شيار سنگ‌ها، برآمدگي قله‌ي تپه‌ها و ناهمواري مناظر به دليل وجود هزاران سال آب و باد بوجود آمده است. اگر اين تعاريف شما را براي رفتن به اين مکان وسوسه نمي‌کند، بالن‌سواري در آن هواي گرم حتما شما را تشويق مي‌کند که به آنجا برويد و اگر منظره زيباي اين منطقه آنقدر براي شما جذاب نيست، در لابه‌لاي دره‌ها کليساهايي از جنس صخره از دوره روم شرقي وجود دارد که مي‌تواند توجه شما را به خود جلب کند؛ منطقه‌اي که زماني يکي از نقاط مهم براي مسيحيان بود.

?. کاخ توپکاپي (topkapi)
بازديد از کاخ توپکاپي شما را به جهان خارق‌العاده‌ي سلاطين راهنمايي مي‌کند. از اين مکان رهبران دوره‌ي عثماني و امپراطوري عثماني، کشورگشايي خود تا اروپا از بالا و تا خاورميانه و آفريقا از پايين را آغاز کردند. بخش‌هاي داخلي با کاشيکاري‌هاي فراوان و دکورهايي با جواهرات زياد گوشه چشمي از قدرت عثماني را نشان مي‌دهند.

?. پاموکاله (pamukkale)
يکي از شگفتي‌هاي معروف و طبيعي ترکيه که از سنگ آهک سفيد خالص تشکيل شده پاموکاله است که مانند آبشار به سمت پايين شيب دارد. اين مکان عاري از برف و چشم‌انداز سبز است. اگرچه پاموکاله خود يکي از مناطق برجسته ترکيه به حساب مي‌آيد ولي خرابه‌هاي گسترده شهر رومي هيراپوليس را مي‌توان در بالاي اين تپه‌ها مشاهده کرد و اين موضوع مي‌تواند دليل ديگري براي سفر به اين منطقه و مشاهده زيبايي‌هاي آن باشد.

?. صومعه‌ي سوملا
صومعه سوملا که روي يک صخره ساخته شده، با منظره آرامش‌بخشي که دارد جذابيت زيادي در کنار درياي سياه براي توريست‌ها فراهم کرده است. صومعه سوملا همانند يک ستاره جذاب براي بازديد‌کنندگان سواحل درياي سياه به شمار مي‌رود. ديدن اين مجموعه مذهبي، فضاي داخلي کليسا و نقاشي‌هاي روي ديوار آن براي هر کسي که به شمال شرق ترکيه سفر مي‌کند، واجب است.

?. کوه نمرود
عجيب‌ترين منطقه باستان‌شناسي ترکيه کوه نمرود است که در آن از بقاياي شکسته‌ي مجسمه‌ي يک ماموت محافظت مي‌شود. بدن غول‌آسا و سر سنگي آن از خدايان فراموش شده الهام گرفته که خيره به قله‌ي کوه نمرود است و فضايي وهم‌آورتر از کوه برن (barren) دارد.

?. آني
يکي از ساختمان‌هاي متروک واقع در جاده ابريشم و در نزديکي مرز ترکيه مدرن و ارمنستان، آني (Ani) است. دوران طلايي آني در قرن ?? در پايتخت ارمنستان به پايان رسيد. حملات مغول‌ها، خرابي‌هاي زلزله و مسير تجاري، همگي باعث شد که شهر از رونق بيفتد، اين ساختمان زيبا با آجر‌هاي قرمز که در حال فرو‌ريختن است، جاذبه‌اي دارد که روي بازديد کننده تاثير زيادي مي‌گذارد. کليساي رديمر(Redeemer) يا سنت گرگوري را از دست ندهيد، اين کليسا سنگ‌تراشي بسيار زيبايي دارد که استادانه درست شده و روي ديوار‌هاي آن هنوز بقاياي نقاشي‌هاي آبرنگي مشاهده مي‌شود.

?. آسپاندوس
آسپندوس

درست در جنوب آنتاليا، در آسپاندوس، تئاتر رومي مراسم قانون‌گذاري مارکوس آرلوييس (Marcus Aurluis) را جشن مي‌گيرند. آسپاندوس تنها بازمانده‌ي يک تئاتر نمونه‌ي کلاسيک در جهان است که يکي از ستاره‌هاي گردشگري دوران باستان به شمار مي‌رود.

??. قايق‌سواري در دريا‌ي مديترانه

کنارخط ساحلي دريا‌ي مديترانه در ترکيه، خرابه‌هاي زيادي وجود دارد که نياز به ترميم دارند اما براي بعضي از مردم فقط مناظر زيبا‌ي ساحلي و وجود دريا کافي است. سفر کردن با قايق‌هاي دريايي يکي از تفريحاتي است که مي‌توان در سواحل بودروم و فتحيه آن را تجربه کرد. دامنه‌هاي شيب‌دار جنگل‌هاي اطراف، پناهگاه‌هاي ساحلي، سواحل شني سفيد‌ رنگ کوچک و صد‌ها جزيره‌ي پراکنده‌ي اطراف، مکان مناسبي را براي کاوش‌هاي دريايي بوجود آورده‌اند، حتي کسي که به اين مکان‌ها علاقه نداشته باشد، تحت تأثير قرار خواهد گرفت.

??. پرگاموم (Pergamum)

ترکيه ويرانه‌هاي خارجي (روماني) زيادي دارد ولي هيچ‌يک به اندازه پرگامون رومانتيک و عاشقانه نيستند. بقايا‌ي يکي از قديمي‌ترين کتابخانه‌هاي دنيا در اين مکان قرار دارد که توسط بوميان آن منطقه اداره مي‌شود.

??. اولودنيز (oludeniz)

رنگ آبي درياي اين منطقه به طرز باورنکردني فيروزه‌اي است و جنگلي سرسبز دارد و به ساحلي شني و سفيد منتهي مي‌شود. ورودي اولودنيز يک سفر کوتاه از ساحل معروف فتحيه که مناظري زيبا و کارت پستالي دارد، به شمار مي‌رود، بنابراين محبوبيت خود را از دست نمي‌دهد. اگر ساحل خيلي شلوغ شد، زمان آن فرا رسيده تا به سمت آسمان برويد و با استفاده از پاراگلايدرهاي دونفره از قله بلند کوه باباداغ پرواز کنيد و نماي هوايي از منطقه را تجربه کنيد که بسيار زيبا و خيره کننده است. کوه باباداغ از پشت ساحل شروع مي‌شود. جالب است بدانيد که اولودنيز يکي از برترين مقاصد پاراگلايدينگ به شمار مي‌رود.

منبع: planetware