چارتر چیست؟

چارتر ‌(اجاره):
واژه‌ي چارتر به معني اجاره ي هواپيما يا صندلي و در بعضي موارد اجاره‌ي کامل هتل يا بخشي از اتاق‌هاي آن است.

چارتر‌ دهنده:
به شرکت‌هاي هواپيمايي و صاحبان هتل‌ها اطلاق مي‌شود که تمام يا بخشي از صندلي‌ها يا اتاق‌هاي خود را به اشخاص واجد شرايط اجاره مي‌دهند.

چارتر کننده:
معمولا چارتر کننده‌ها ، تور اپراتورها ، آژانس‌ها و موسسات گردش‌گري داخلي يا خارجي هستند که جهت تهيه و توليد پکيج‌هاي مسافرتي با قيمت‌هاي مناسب ، نسبت به اجاره‌ي صندلي يا اتاق اقدام مي‌کنند.

پروازهاي برنامه‌اي:
پروازهايي که توسط خطوط هواپيمايي برنامه‌ريزي شده و براي دوره‌هاي طولاني مدت داراي اعتبار است.بديهي است اين نوع پروازها ممکن است در طول زمان و با توجه به شرايط بازار و فصول مختلف کاري (شلوغ و خلوت بودن) و ساير عوامل تاثير گذار دست‌خوش تغييراتي گرددد. ريسک ناشي از پر يا خالي بودن اين پروازها متوجه شرکت‌هاي هواپيمايي است.

پرواز چارتري:
پروازهايي هستند که بنا به سفارش چارتر ‌کننده در بعضي از مسيرها برقرار مي‌شود.

پرواز چارتر چيست؟
اصولا”پروازهايي چارتر هستند که توسط يک ارگان ، سازمان ، شرکت و . . . به اجاره در بيايند و کادر آن ارگان را از مکاني به مکان ديگر به صورت پرواز چه يک طرفه و چه رفت و برگشت با قرار دادي مدت دار با يک ايرلاين انجام دهند. ممکن است اين کار براي يک مقطع بسيار کوتاه زماني مثل ايام نوروز و يا براي مقاطع طولاني‌تر مثل فصل تابستان برنامه‌ريزي شده باشد. البته در بعضي از مسير‌هاي پروازي مثل دوبي و استانبول به دليل وجود تقاضاي هميشگي ، پروازهاي چارتري به صورت سالانه برگزار مي‌شوند.
به طور مثال شرکت هواپيمايي ماهان يک قرار داد چارتر را با يک شرکت ايراني مي‌بندد که مثلا از اول تير ماه تا پايان شهريور ماه ، کادر اين شرکت را از شهري به شهر ديگر انتقال دهد.اگر از لحاظ توريستي يا گردش‌گردي به اين امر نگاه شود ، مي‌توان گفت: بعضي آژانس‌هاي مسافرتي يک هواپيما را از يک شرکت هواپيمايي جهت تور گردش‌گري خود ، براي داخل يا خارج کشور براي مدتي معين کرايه مي‌کنند و براي آن پرواز بليت فروشي نيز انجام مي‌دهند.
به ديگر سخن پرواز چارتر يعني دربست کرايه کردن هواپيما براي يک مدت معين.
يکي از مشخصه‌هاي اصلي اين گونه پرواز‌ها ، ريسک ناشي از پر يا خالي بودن پرواز است که مستقيما متوجه چار‌تر کننده بوده و در هر شرايطي چار‌تر دهنده هزينه‌ي کامل پرواز را دريافت خواهد کرد.
مسئوليت حمل‌ و ‌‌نقل داخلي و بين‌المللي اشخاص و لوازم شخصي و يا کالا و مسئوليت بروز مشکلاتي مانند تاخير در پرواز ، گم شدن بار مسافر ، لغو پرواز ، بروز حوادث غير‌ مترقبه براي مسافرين و هواپيما و . . . به عهده‌ي اير لاين بوده و چار‌تر کننده پاسخ‌گو نخواهد بود. (تور آلانيا)