نقش برجسته تیمور

جاذبه هاي گردشگري شيراز - نقش برجسته پل آبگينه (تيمور ميرزا) در 12 کيلومتري جنوب شرقي کازرون در مجاورت روستاي آبگينه و درياچه زيباي پريشان و در کنار جاده قديم کازرون به شيراز قرار دارد
نقش تيمور
آغل گوسفندان در همسايگي نقش برجسته پل آبگينه (تيمور ميرزا) – کازرون
در نزديکي روستاي آبگينه بر ديواره کوهي که جاده از چند متري آن عبور مي‌کند، نقش برجسته‌اي جالب حجاري شده است. در اين نقش برجسته، تيمور ميرزا پسر حسين قلي ميرزاي فرمانفرما نواده فتحعلي‌شاه قاجار که زماني حکومت کازرون را در دست داشته است، ترسيم شده است.
اين نقش که با ابعاد 4/22 مترطول و 2/5 متر عرض وعمق 1 متر است و در ارتفاع 2 متري از سطح زمين قرار دارد، تيمور ميرزا بر يک صندلي تکيه داده و شيري را رام کرده است. در قسمت‌هاي مختلف اين نقش اشعاري در وصف تيمور ميرزا به خط زيباي نستعليق حک شده است.
سراينده اشعار، وصال شيرازي و نويسنده آن عباس بن يحيي و استاد سنگ تراش اين مجلس احمد حجار معرفي شده است.
در سمت راست شاهزاده نقش محمدخان الله و در سمت چپ او نقش منوچهر خان که قلياني را به حضور شاهزاده تقديم مي‌کند،کنده کاري شده است.
نقش خسروخان تفنگ دار بر ديواره سمت راست وتصوير ديگري که اسم او مشخص نيست بر ديواره سمت چپ حجاري شده است.همچنين در سمت چپ شاهزاده نقش يک باز شکاري که روي پايه اي ايستاده است ترسيم شده است.
از نکات جالب در اين نقش اين است که بر کمر همه افراد ترسيم شده بجز محمدخان الله خنجري قرار دارد که خنجر شاهزاده بسيار مرصع و زيباتر از بقيه مي‌باشد و همچنين ترسيم کفش پاشنه دار و لباس و کلاه مخصوص آن دوران نيز دراين نقش بسيار قابل توجه مي‌باشد.
يکي از متأخرترين آثار تاريخي موجود در حريم تالاب پريشان نقش برجسته تيمور ميرزا است که در فاصله يک کيلومتري در شمال غربي درياچه پريشان بر سينه کوه قرار گرفته است.
علاوه بر اين نقش، نقش نيمه تمام ديگري نيز که احتمالاً همزمان با آن شروع به حجاري شده و اما بنا بر دلايلي نامعلوم نيمه کاره مانده نيز در فاصله حدود 50 متري نقش تيمور نيز وجود دارد.
اين نقش برجسته علاوه بر ثبت در رديف فهرست آثار ملي طي چند سال اخير و پس از افتتاح جاده جديد کازرون ـ شيراز، حفاظي نيز در مقابل آن کشيده شد. اما ساليان سال قرار داشت و چندي پيش نيز آسيب‌هاي ناشي از وجود چنين آغلي در مجاورت اين نقش، اعتراض برخي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي و همچنين خبرگزاري‌ها را نيز در پي داشت.
نقش برجسته شکار فتحعلي شاه قاجار بيش از 150 سال قدمت تاريخي دارد و کتيبه‌هاي بسيار ارزشمندي با خط نستعليق بر فراز اين اثر نگاشته شده است.
اين نقش برجسته در نزديکي محوطه تاريخي بيشابور قرار دارد که اين محوطه يکي از مهمترين محوطه‌هاي تاريخي ايران است که قدمت آن به دوران ساسانيان باز مي‌گردد.