موزه های بانکوک

مائي نام چائو پرايا، شهر کانال‌ها
تور تايلند- بانکوک را سابق بر اين ‌ونيز شرق مي‌ناميده‌اند. مردم از طريق کانال‌ها جابه‌جا مي‌شدند و مائي نام چائو پرايا ،شاه‌راهي بود که به داخل شهر مي‌رفت. زندگي بسياري از مردم به اين کانال بستگي داشت و تائي ها خودرا جا اُنام(اربابان آب) مي‌دانستند. البته زمانه عوض شده، اما شما مي‌توانيد با استفاده از قايق‌هاي سريع‌السير رودخانه‌ي چائو پرايا،باقي‌مانده‌هاي اين زندگي شهري رودخانه‌اي را ببينيد. اين بازديد مي‌تواند بهترين بازديد در تايلند باشد، چرا که تمام جاهاي اين منطقه چه براي کودکان و چه براي بزرگسالان جذاب است. خانه‌ي جيم تامسون
خانه‌ي بسيار زيباي جيم تامسون مربوط به يک بازرگان آمريکايي است . اين مرد توانست ابريشم تايلند را وارد بازارهاي غربي کند. بعد از يک دوره طولاني زندگي در تايلند، او به طرز مشکوکي در سال 1967 در مناطق کوهستاني کامرون مالزي ناپديد گشت. معماي ناپديد شدن او، هنوز هم حل نشده باقي مانده است.

معبد بوداي طلايي
يک وقتي در اين معبد بي نام و نشان، يک مجسمه‌ي ساروجي از بودا وجود داشت. حدود پنجاه سال پيش، يک روز اين مجسمه اتفاقي بر زمين افتاد و يک تکه از ساروجش شکست و مجسمه‌ي بوداي سه متري که از طلاي خالص ساخته شده بود، پيدا شد. وزن اين مجسمه حدود پنج و نيم تن است و ظاهراً براي جلوگيري از به تاراج رفتن توسط برمه‌اي‌ها، رويش را با ساروج پوشانده بودند. معبد بوداي طلايي که در محله‌ي چيني‌ها واقع شده، امروز يکي از معروف‌ترين معبدهاي تايلند به شمار مي‌رود.

معبد بوداي خوابيده
بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين معبد بانکوکاست که مجاور کاخ پادشاهي واقع شده وبيش از هزار مجسمه‌ي بودا را در خود جاي داده است. اين بودا در دوران راماي سوم ساخته شده، بيش از 46 متر طول و 15متر ارتفاع دارد، با طلا پوشيده شده و به‌جاي چشم‌هايش هم مرواريد کار گذاشته‌اند.

بوداي زمردين
مجسمه‌ي بودا در کشور تايلند، در معبدي واقع در محوطه‌ي کاخ پادشاهي قرار گرفته.اين بودا از يشم سبز ساخته شده، 45 سانتي‌متر ارتفاع دارد و لباسي زرين به تن کرده.
بر اساس افسانه‌ها، اين بودا 43 سال قبل از ميلاد مسيح در هند ساخته شده و پس از ??? سال، براي در امان ماندن از جنگ داخلي به سريلانکا برده شد. پس از آن، شاه برمه فرستاده‌اي رابراي بازگرداندن آن به سيلان فرستاد، اما کشتي حامل آن گرفتار توفان شد و در کامبوج لنگر انداخت‌‌. در سا‌ل‌هاي بعد، پس از گذر از لائوس، به ايالت چيانگ راي در شمال تايلند رسيد. در آن زمان حکمران چيانگراي آن را مخفي کرد، ولي در سال ???? به علت برخورد صاعقه به معبد، اين بودا کشف شد. سپس به شهر چيانگ مايبرده شد و تا سال ???? در آنجا ماند. سرانجام در قرن هيجدهم، راماي اول با تصرف بوداي زمردين، آن را به ايالت خود آورد و پس از آن که به پادشاهي رسيد، اين بودا را در مراسمي با شکوه در سال ???? به کاخ خود در بانکوک کنوني منتقل کرد.
اين بودا سه لباس زرين دارد که بر حسب تغيير فصل، توسط پادشاه تايلند طي مراسمي تعويض شده و دو لباس ديگر در مجموعه‌ي کاخ به نمايش گذاشته مي‌شوند.

کاخ پادشاهي
از ديدني‌هاي تايلند، و محبوب گردشگران اين کشور است. اين کاخ در واقع مجموعه‌اي از ساختمان‌هاي مختلف است که از اواخر قرن هيجدهم تا اواسط قرن بيستم، محل سکونت پادشاهان تايلند بوده‌اند .
ساخت اين کاخ در سال ???? آغاز شد و در دوران تاج‌گذاري راماي اول به پايان رسيد. اين پادشاه در طول سلطنت خود آن را تبديل به امارتي مستحکم‌تر کرد. مساحت اوليه‌ي اين کاخ حدود ??? کيلومترمربع بوده و در زمان سلطنت راماي دوم توسعه پيدا کرد و به ??? کيلومتر مربع رسيد.

موزه ملي تايلند
گفته مي‌شود بزرگ‌ترين موزه‌ي آسيا است و فرهنگ و هنر تائي را به معرض نمايش مي‌گذارد. اين موزه منبع مفيدي براي مطالعه پيرامون پايتخت‌هاي باستاني تايلند يعني آيوتايا و سوخوتايي است. البته بزرگ‌ترين عيب اين موزه اين است که سيستم تهويه‌ي مناسبي ندارد.

بازار شناور دامنوئن سادوآک
تصوير اين بازار بسيار زيباست: قايقي‌هاي چوبي پر از ميوه‌هاي رنگارنگ و سبزي‌جات که به وسيله‌ي زنان تايلندي با لباس‌هاي نيلي و کلاه‌هاي لبه پهن حصيري، هدايت مي‌شوند. اين نمائي از سرزمين کارت پستال‌هاست و تصويري حقيقي از تجارت چائو را نشان مي‌دهد. در اين بازار سوغاتي‌هاي بهتري هم پيدا مي‌شود و توريست‌هاي بيشتري هم به چشم مي‌خورد. اين جمع مانند بسياري جمع‌هاي ديگر همراه با خوشي است. نکته مهم اين است که صبح بسيار زود به اين مکان برويد و قبل از اين‌که اتوبوس‌هاي بزرگ از راه برسند، جاي خود را مشخص کنيد.

ناخن پاتوم
ناخن پاتوم در 56 کيلومتري غرب بانکوک قرار گرفته است. گفته مي‌شود قديمي‌ترين شهر تايلند است. اما تنها مدرک قدمت اين شهر، فرا پاتوم چدي است. اين بنا دراوايل قرن 6 توسط بودائي‌هاي تراوادايواراواتي ساخته شده.ساختمان ناقوسي شکل جديدتر، در اوايل قرن يازدهم توسط شاه خمر ساخته شد. اين دگرگوني باعث به وجود آمدن بلندترين ساختمان بودائي که 127 متر طول دارد، شد. اين ساختمان در مرکز شهر قرار دارد و مکان بسيار مناسبي براي قدم زدن و موضوع جالبي براي طرح و نقشه است.

رودخانه‌ي کواي
رودخانه‌ي کوايو پل نام‌آشنايش، در ??? کيلومتري غرب بانکوک واقع شده است. شهرت اين پل به اين علت است که در دوران جنگ جهاني دوم، نزديک به ?? هزار اسير جنگي متحدان، به هنگام ساخت خط آهن مرگ بر روي اين پل، جان خود را از دست دادند.
در آن زمان ارتش امپراتوري ژاپن، اين اسيران را مجبور به ساخت اين خط آهن استراتژيک از ميان جنگل و رودخانه‌هاي خطرناک اين منطقه کرده بود. ساخت اين پل در سال ???? آغاز شد و آن‌طور که تخمين مي‌زدند، ? سال به طول مي‌انجاميد تا تايلند و برمه را با راه‌آهن به هم متصل کند، اما ارتش ژاپن اسيران را وادار کرد که اين خط آهن ??? کيلومتري را در طول ?? ماه بسازند. با اين حال پس از ساخت، تنها ?? ماه مورد استفاده بود و در سال ???? متحدان آن را بمباران کردند.
پس از جنگ جهاني دوم، نيروهاي متحدان اجساد را در دو قبرستان در نزديکي رودخانه کواي به خاک سپردند و هر ساله در اولين هفته‌ي ماه دسامبر، به يادبود اين واقعه، در کنار اين پل نمايشگاه‌ و مراسم آتش‌بازي بر پا مي‌کنند. اين برنامه‌ها هم در ميان تايلندي‌ها و هم در ميان گردشگران اين کشور طرفداران بسيار دارد.

شهر سوخته‌ي آيوتايا
شهر تاريخي آيوتايا که به مدت ??? سال پايتخت تايلند به شمار مي‌رفته، يکي از تاريخي‌ترين بناهاي اين کشور است که در زمان خود، از بزرگ‌ترين شهرهاي دنيا و مرکز تمدن آسياي جنوب شرقي بوده است.
پادشاهي آيوتايا که در سال ???? ايجاد شده بود و در واقع دومين پايتخت سيام پس از سوخوتاي به شمار مي‌رفت، در سده‌ي شانزدهم به اوج قدرت، ثروت و فرهنگ رسيد و قلمرو آن فراتر از لائوس، کامبوج و برمه‌ي کنوني گسترش يافته و حتي با فرانسه رابطه داشت. آيوتايا در ?? کيلومتري شمال شهر بانکوک قرار گرفته و معماري آن ترکيبي است از هنر معماري کامبوج و هنر دوره‌ي سوخوتاي.اين شهر که در قرن هفدهم، يکي از زيباترين شهرهاي جهان به شمار مي‌رفت، از سال ???? در فهرست آثار جهاني يونسکو قرارگرفته است.

روستاي کايان
زنان قبيله‌ي پائودانگ در تايلند، از سن پنج سالگي حلقه‌هاي مسي به دور گردن خود نصب مي‌گذارند و زماني که به سنين بزرگسالي مي‌رسند، بلندي گردن‌شان به بيش از??سانتي‌متر مي‌رسد.
در انتهاي يک جاده در عمق جنگل‌هاي تايلند، گروهي از زنان در سايه نشسته‌اند که يک لوله‌‌ي برنجي دور گردن بسيار بلند آن‌ها پيچيده شده است. با اين حساب، خيره نشدن به آن‌ها کار غير ممکني است.
سال‌هاست که ديدن زنان گردن‌دراز روستاي کايان، در گوشه‌اي دورافتاده در شمال غربي تايلند در نزديکي مرز برمه سبب جذب گردشگر به اين منطقه شده است.