مراقب تورهای دقیقه‌ 90 باشید

تورهاي «دقيقه 90» يا «تور هاي لحظه آخري» پديده‌اي است كه در چند سال اخير بروز كرده است و چون زير قيمت به فروش مي‌رسد، جذابيت زيادي براي مردم دارد؛ اما اين تورها چقدر قابل اعتماد هستند و خدمات در آن‌ها چگونه بايد باشد؟
خبررساني درباره‌ي اين تورها معمولا از طريق پيامك يا تبليغات اينترنتي است. براي سفر با اين تورها بايد در حالت آماده‌باش بود و به‌محض ديدن تبليغ، بلافاصله تصميم گرفت و چمدان را بست و عازم فرودگاه شد.
اين پديده را بيشتر در مسيرهاي خارجي، بويژه كشورهايي كه براي سفر به آن‌ها به گرفتن رواديد نياز نيست يا شهرهايي مانند مشهد و كيش كه متقاضي زيادي دارند، مي‌توان ديد، عمده‌ي دليل‌اش هم پر نشدن صندلي‌هاي هواپيماست كه آژانس براي جبران ضرر مالي، صندلي را زير قيمت مي‌فروشد و به اين ترتيب، قيمت تور شكسته مي‌شود؛ اما گاهي هم اين جريان، حربه‌ دست عده‌اي مي‌شود كه از آن براي جذب مشتري به آژانس استفاده مي‌كنند و بعد هم تور را به همان قيمت واقعي مي‌فروشند.
گاه پيش مي‌آيد كه برخي آژانس‌ها از اين فرصت استفاده مي‌كنند و با اعلام قيمت غيرواقعي براي تورها، مردم را به دفاتر خود مي‌كشانند و بعد هم با تشريح جزييات خدمات تور و اعلام قيمت‌هاي جداگانه براي هريك از خدمات، رقم ديگري را مشخص مي‌كنند كه در بيشتر مواقع نيز مشتري جذب مي‌شود؛ اما بايد توجه داشت هر آنچه در آژانس وعده داده مي‌شود، در قرارداد هم ذكر شود تا دردسري پيش نيايد.
داستان تورهاي دقيقه‌ي 90 از اين قرار است كه آژانس‌ها، هواپيما و هتل را از قبل رزرو مي‌كنند و هزينه‌اش را هم مي‌پردازند، از اينجاي كار ديگر شركت هواپيمايي و هتل كاري ندارد كه آژانس اين خدمات و تورش را به چه قيمتي مي‌فروشد. گاهي پيش مي‌آيد كه اين آژانس نمي‌تواند براي تمام اين ظرفيت مشتري جذب كند، براي همين، اين پول از جيبش مي‌رود و براي اين‌كه جلوي ضرر را بگيرد، تورش را در آخرين لحظه، زير قيمت مي‌فروشد تا دست كم بخشي از ضرر مالي را جبران كند.
گاه پيش مي‌آيد كه برخي آژانس‌ها از اين فرصت استفاده مي‌كنند و با اعلام قيمت غيرواقعي براي تورها، مردم را به دفاتر خود مي‌كشانند و بعد هم با تشريح جزييات خدمات تور و اعلام قيمت‌هاي جداگانه براي هريك از خدمات، رقم ديگري را مشخص مي‌كنند كه در بيشتر مواقع نيز مشتري جذب مي‌شود
گاهي در فرودگاه‌هاي خارجي هم افرادي ديده مي‌شوند كه بليت برخي پروازها را تا يك‌پنجم زير قيمت مي‌فروشند. ما هم در مسير كيش با اين مسأله مواجهيم؛ افرادي كه بليت 342هزار توماني رفت و برگشت كيش را به قيمت 40هزار تومان مي‌فروشند.
اما چقدر مي‌توان به اين تورها اطمينان كرد؟ آن هم در شرايطي كه بسياري از آژانس‌دارها، بويژه قديمي‌هاي اين صنف كه هنوز به روش‌هاي سنتي فروش و جذب مشتري پايبندند، دست و دل‌شان براي معرفي كردن مردم به اين تورها مي‌لرزد. گلدوست در پاسخ به اين پرسش گفت: بالاخره اين پديده وجود دارد. بعضي از آژانس‌ها مجبورند براي جبران ضرر مالي، اين كار را انجام دهند؛ ولي يك توصيه به مردم مي‌شود، اين‌كه حتما با آژانس فروشنده‌ اين تورها، قرارداد ببندند تا اگر خدمات‌شان نسبت به قرارداد جابه‌جا شد يا كاهش يافت، بتوان شكايت از آن را پيگيري كرد.
خيلي وقت‌ها اتفاق مي‌افتد كه مردم تحت تأثير اين تبليغ‌ها قرار مي‌گيرند، تا فرودگاه مي‌روند، پول هم به نماينده‌ي آژانس مي‌دهند؛ اما حتي يك رسيد هم دريافت نمي‌كنند، بعد هم كه در كشور يا مقصد ديگري با مشكل مواجه يا رها مي‌شوند، راه خلاصي ندارند.
در تورهاي دقيقه 90، مشتري بايد همان خدماتي را بگيرد كه در قرارداد نوشته شده است و مشتري‌هاي قبلي با قيمت واقعي، همان تور را خريده‌اند. دليل ندارد وقتي آژانس، تورها را زير قيمت مي‌فروشد از خدماتش بزند.
منبع:isna.ir