مارماریس، شهر آرامش و هیجان در ترکیه

آفتاب طلايي و درياي فيروزه‌اي مناظري ساخته که اين شهر ساحلي را برازنده‌ي لقبي مي‌کند که توريست‌ها به آن داده‌اند: جواهر ترکيه.

با اين‌که مارماريس در جنوب‌ غربي‌ترين نقطه‌ي کشور واقع شده، ولي رسيدن به آن خيلي مشکل نيست. فرودگاه دالامان در صد کيلومتري شهر و فرودگاه ميلاس بودروم که تا مارماريس کم‌تر از 150 کيلومتر فاصله دارد، پذيراي مسافراني است که از راه‌هاي هوايي به اين شهر مي‌رسند. از هر دوي اين فرودگاه‌ها به طرف مرکز شهر، هم تاکسي هست و هم اتوبوس. کرايه‌ي تاکسي‌ها خيلي گران نيست، اما اتوبوس‌ها هم هر نيم ساعت يک بار حرکت مي‌کنند و دردسري ندارند. از جنوب و شمال ترکيه جاده‌هاي زيادي هستند که به مارماريس مي‌رسند و مسافران زيادي، چه خارجي و چه از اهالي خود ترکيه، هر سال از راه‌هاي زميني به اين شهر مي‌آيند.

بهتر است لباس‌هاي سبک همراه خودتان بياوريد، چون آب و هواي مارماريس در تمام فصل‌هاي سال گرم است و تنها در روزهاي زمستان ممکن است به کم‌تر از 15 درجه‌ي سانتي‌گراد برسد. همين ويژگي باعث شده که درياي اين‌جا در تمام طول سال براي شنا و ديگر ورزش‌هاي آبي مناسب باشد و گشت و گذار در شهر مسافران را اذيت نکند، ولي بهترين وقت سفر به مارماريس از اوايل بهار تا اواسط تابستان است. اين وقت سال، تعداد توريست‌ها خيلي زياد است، پس بهتر است از قبل به فکر رزرو هتل موردعلاقه‌تان باشيد؛ از بين هتل‌هاي مختلف با ستاره‌هاي متفاوت و يا ويلاهاي ساحلي، هماني را انتخاب کنيد که بيشتر دوست داريد. سرويس‌هاي هتل‌ها با هم متفاوت است و يک هتل با چهار ستاره، امکانات و پذيرايي خوب مي‌تواند از 60-70 هزار تومان به بالا هزينه داشته باشد. (تور مارماريس)

اصلي‌ترين خيابان شهر، بلوار اگمنليک است که به مجسمه‌ي آتاتورک در جوار ساحل ختم مي‌شود: ساحل اصلي مارماريس که يک پارک ساحلي زيبا نيز در خودش دارد. براي اين طرف و آن طرف رفتن در شهر، به جز تاکسي‌هاي زردرنگي که به تاکسي‌متر مجهز هستند، مي‌توانيد دولموش يا همان ون‌ها را که جا براي يازده مسافر دارند، سوار شويد. دولموش‌ها مانند ميني‌بوس‌ها در مسيرهاي مشخصي رفت و آمد مي‌کنند و هزينه‌ي زيادي ندارند.

وسوسه‌انگيزترين بخش سفر به يک شهر ساحلي، درياست. اين‌جا هم تا دل‌تان بخواهد تفريحات و سرگرمي‌هاي دريايي برپا شده، مثل شنا و غواصي در آب‌هاي شفاف مديترانه و درياي اژه، موج سواري، قايق‌سواري و از همه زيباتر سفر با کشتي به سواحل هم‌جوار ايچيملر و يا تونوک. در بيشتر تورهاي کشتي، موسيقي زنده اجرا مي‌شود و با نوشيدني و ناهار از مسافران پذيرايي مي‌کنند. کشتي‌ها در اسکله‌ي زيباي ايچملر توقف مي‌کند و مي‌شود تا وقت برگشتن به مارماريس در بازار ساحلي آن‌جا خريد کرد. تور غواصي هم تقريباً به همين شکل اجرا مي‌شود، با اين تفاوت که تجهيزات غواصي را در اختيار مسافر مي‌گذارند و به او ياد مي‌دهند چگونه از روي عرشه‌ي کشتي به اعماق درياي آبي شيرجه بزند. البته هر دوي اين تورها را مي‌توان با صرف هزينه‌ي بيشتر و در قايق‌هاي کروز به صورت خصوصي‌تر تجربه کرد.

يکي از کارهاي به ياد ماندني در مارماريس، تور جيپ سافاري است؛ توري يک روزه که از جلوي هتل خودتان شروع مي‌شود و با ديدن درختي 1800 ساله در روستاي بوزبورون و آبشار تارگوت ادامه پيدا مي‌کند. عسل کاج و آويشن اين منطقه خيلي معروف است و بهتر است بعد از صرف ناهار در رستوراني جنگلي، دسر شيربرنج ترکي را به همراه عسل امتحان کنيد. بعدازظهر، جيپ‌ها به تنگه‌ي يالانجي مي‌روند، تنگه‌اي با آب‌هاي کم‌عمق که منظره‌اي زيبا و فراموش‌نشدني‌ دارد. در انتها هم جيپ‌سواري جلوي هتل تمام مي‌شود. سرگرمي هيجان‌انگيز بچه‌ها در مارماريس، پارک آبي آکوا دريم است که وسايل بازي خيلي زيادي دارد و بالاي يک تپه قرار گرفته. منظره‌ي زيباي شهر با کاج‌ها و چنارهاي سبزرنگش، از آن‌جا تماشايي است.

با اين که رستوران‌هاي مارماريس تنوع غذايي زيادي دارند، ولي انتخاب غذا در آن‌جا کار سختي نيست، غذاهاي دريايي، کوفته و کباب‌هاي لذيذ با بهترين کيفيت در همه‌ي رستوران‌ها به خوبي سرو مي‌شوند و در مقايسه با مشابه‌شان در ايران حداقل نصف قيمت را دارند. براي گياه‌خوارها هم دلمه‌هاي گياهي جورواجور پيشنهاد خوبي است. در کنار بيشتر غذاها زيتون‌هاي مختلفي مي‌گذارند که گاهي از غذاي اصلي خوشمزه‌تر هستند. مجموعه‌اي از غذاها و نوشيدني‌هاي ترکي را مي‌شود با تور شب ترکي تجربه کرد، شبي مملو از موسيقي و آتش‌بازي و نمايش‌هاي سنتي که با ترانسفر از هتل حدود صد لير هزينه دارد.

شب‌هاي گرم مارماريس را مي‌توان با جنب‌وجوش نيمه‌ي شرقي شهر، بازار و کافه‌هاي همان حوالي گذراند. معروف‌ترين مراکز خريد اين‌جا تانساس و ميگروس هستند که فروشگاه‌هايي از برند‌هاي جهاني دارند، ولي اگر به دنبال سوغاتي‌هاي خاص ترکي هستيد، فروشگاه‌هاي تابلو فرش و لباس‌هاي چرمي را در تمام شهر مي‌توانيد پيدا کنيد، فقط بايد چانه‌زدن بلد باشيد؛ معمولاً مي‌توانيد با نصف همان قيمت اوليه، فروشنده را راضي کنيد به هر حال هيچ‌کس بدش نمي‌آيد يک خريد خوب و مناسب هم در برنامه‌ي سفرش داشته باشد.

اگر وقت به شما اجازه داد، اين‌ها را هم امتحان کنيد:
- پاراسيلينگ که همان پرواز بر فراز درياست. بايد از قبل اين تور را رزرو کنيد.
- هر چه باشد، ترکيه يکي از مشهورترين منابع مُد در آسياست. اين قضيه در مورد آرايش مو و صورت هم درست است. مي‌توانيد يکي از سالن‌هاي آرايش بزرگ يا کوچک مارماريس را انتخاب کنيد، شايد اين‌جا بهترين مدل مو را براي شما بلند باشد.