شهرستان گراش دیدنی‌هایی دارد که نباید دیدن آنها را خصوصا در فصل بهار از دست داد

به گزارش ايسنا، منطقه فارس، گراش، از شمال، جنوب و شرق با شهرستان لارستان و از غرب با شهرستان‌هاي لامرد و خنج همسايه است و با وجود آنکه کمتر معرفي شده، جاذبه‌هاي گردشگري متعددي دارد. سد تنگ‌آب، برکه کل، قلعه گراش، حسينيه سنگ‌آوي، مسجد آخوند، کاروانسراي برمير و خانه فضل‌الله خان از ديدني‌هاي شهرستان گراش به شمار مي‌رود.

سد تنگ آب (تگ آو) در جنوب غربي شهر گراش و در تنگه‌اي به همين نام در کوه سياه قرار گرفته است. اين بنا مربوط به دوره ساساني است و در دوران صفويه بازسازي شده است.

آب انبار برکه کَل يکي از عجيب‌ترين، با شکوه‌ترين و بزرگترين آب انبارهاي ساخته شده در ايران است. مسجد آخوند يکي از کهن‌ترين مساجد برجاي مانده در محله ناساگ شهر گراش است که در سال (1405 ه. ق.) ساخته شده و در سال 1312 خورشيدي بازسازي شده است.

حسينيه اعظم که در سال‌هاي معاصر ساخته شده به علت عظمت و شکوه خاصي که از ديدگاه معماري اسلامي دارد، هميشه مورد توجه مسافران بوده است. قلعه گراش (همايون دژ) که هم اکنون تنها ويرانه‌هايي از آن برجاي مانده، بر روي تل بزرگي به ارتفاع 1070 متري از سطح دريا به نام «کلات» قرار دارد و شهر گراش گرداگرد آن توسعه يافته است.

هفت برکه دربرگيرنده 7 آب انبار است که در اندازه‌هاي گوناگون و زمان‌هاي متفاوت ساخته شده و در فاصله کمي نسبت به هم قرار دارند. هفت برکه در مسير رودخانه فصلي «بزئود» و در محله ناساگ قرار گرفته است.

کُنار زيارت، زيارتگاهي است که به دليل وجود درخت کنار (سدر) کهنسالي به قطر حدود 3 متر و بقعه‌اي با کاشي‌هاي لاجوردي که در نزديکي آن ساخته شده، مورد احترام و تقديس مردم قرار گرفته است. اين بنا در 13 کيلومتري غرب شهر گراش جاي دارد.

سفال گري، زري دوزي، ني‌پيچي، انواع شيريني محلي و فرآورده‌هاي توليد شده از خرما از صنايع‌دستي و سوغات‌ شهرستان گراش بشمار مي‌رود.

شهرستان گراش از جمله نقاط گرمسيري استان فارس بشمار مي‌رود و بهترين فصل براي سفر به آن منطقه و ديدن ديني‌هاي آن، فصل زمستان و ماه‌هاي اول فصل بهار است. اين شهرستان مردماني خونگرم و ميهمان‌نواز دارد که همواره پذيراي مسافران و گردشگران بوده‌اند.

اثر بي‌نظير دو گور دو پا در نزديکي روستاي شوش شهرستان باشت قرار دارد
«هجيج» روستايي‌ست ديدني، حوالي شهرستان پاوه در استان کرمانشاه
10 منطقه نمونه گردشگري در شهرستان سميرم وجود دارد
بر روي تاج سد شهيد رجايي، پياده قدم بزنيد و از مناظر و سازه‌هاي سد ديدن کنيد