روستای حیرت

جاذبه هاي گردشگري - روستاي حيرت حدود 50 كيلو متري شهر بندري نوشهر واقع شده است .اين روستا در جاده چالوس قرار دارد بعد از مرزن آباداز دوآب فرعي به سمت شرق و پول وجود دارد که شما را به روستاي حيرت مي برد .
با توجه به اينكه مردم روستا در قديم به آباد كردن زمين اهميت خيلي زيادي مي‌دادند زمين‌هاي كشاورزي بسيار زيادي را آباد كرده‌اند مزارع و زمين‌هاي كشاورزي روستاي حيرت بسيار گسترده است و تا داخل روستا هاي اطراف نيز كشيده شده است .
رودخانه اي كه از ميان شاليزارهاي زيباي حيرت مي گذرد علاوه بر اين كه آب مورد نياز اين شاليزارها را تامين مي‌كند جلوه بسيار زيبايي به اين منطقه داده كه چشم هر بيننده اي را مجذوب خود خواهد كرد . برنجي كه توسط كشاورزان زحمتكش روستاي حيرت كشت مي شود يكي از مرغوبترين برنجهاست و مشتريان بسيار زيادي در منطقه و حتي برخي ازشهرهاي استان تهران دارد .
کوه‌ها و رودخانه‌ها:
علاوه بر کوه هايي کم و بيش مرتفع و رودخانه دلم كه در كنار اين روستا وجود دارد.اين منطقه داراي چشمه هاي آب گرم زيادي مي باشد که هر ساله جمعيت زيادي را به خود جلب مي کند.
رودخانه دلم رود كه يكي از شاخه هاي اصلي رود چالوس است از شاليزارهاي اين روستا عبور مي كند و جلوه اي بسيار زيبا به اين روستا بخشيده است .
كوه پرشن در جنوب غربي روستا پوشيده از جنگل انبوه مي باشد و غروب هاي بسيار دل انگيز و زيبايي دارد كه واقعاً وصف ناپذير است.
تپه پي قلا در اين تپه نمايي بسيار زيبا از روستاي هاي منطقه و حتي كلاردشت را مي توانيد به تماشا بنشينيد و از اين همه زيبايي هايي كه خداوند آفريده نهايت استفاده لازم را ببريد .
تپه گردنك مشرف بر روستا است و در بالاي تپه تمام زيبايي روستا را مي توانيد مشاهده كنيد .
منابع طبيعي :
استان مازندران به ويژه دامنه سلسله جبال البرز داراي درختان جنگلي و پوشش گياهي انبوهي است. روستاي حيرت نيز به علت واقع شدن در اين استان و قرارگيري آن در دامنه ها وارتفاعات داراي پوشش گياهي غني است . از طبيعت اين منطقه جنگل هاي بي شمار و دشت هايي بي نظير را مي توان نام برد که جلوه آن نظر هر بيننده اي را جلب مي کند.
جنگل پرشن كه داراي پوشش گياهي بسيار عاليست كه تا كنون دست نخورده باقي مانده است .
رودخانه دلم رود كه يكي از دو شاخه اصلي رود چالوس است و به درياي مازندران مي ريزد قابل ماهيگيري است و انواع ماهيها بويژه قزل آلاي حيرت در آن يافت مي شود.
چشمه هاي آب گرم دلم معروف به لارو ,چشمه هاي متعدد كچل ، كنسنو ، سر چشمه، دل دل چشمه ، كچيك چشمه، گته چشمه ، دروزن چشمه و چشمه هاي درلو دره و چشمه هاي متعدد ازرچال و … از ديگر جاذبه هاي اين روستاي زيباست.
همچنين روستاي حيرت به علت داشتن گياهان زينتي و دارويي آن را معرف خاص و عام کرده است .
حيات وحش منطقه كجور و روستاي حيرت :
منطقه كجور و روستاي حيرت به علت داشتن آب و هواي معتدل و مرطوب و پوشش گياهي و جنگلي انبوه و دارا بودن دشت‌هاي مرتفع و علفزارها ، داراي جانوران متنوعي است که بسياري از آنها کمياب يا حتي ناياب در اکثر نقاط کشور و در بعضي موارد، دنياست که به دليل حمايت نکردن و گمنام ماندن بعضي از آنها متاسفانه در حال انقراض هستند و يا منقرض شده‌اند.(مثل پلنگ)
فرهنگ عامه منطقه كجور و روستاي حيرت:
مردم منطقه كجور و روستاي حيرت سفيد پوست در بعضي موارد بور و چشم آبي هستند . عموما با هوش و با استعداد و مردم زحمتکش و مهربان و دلسوز و ميهمانواز هستند . چندان به فکر مال دنيا نيستند و عموما قانع و کمتر بلند پروازي مي کنند .
اين مردم براي حفظ آبروي شان بسيار اهميت قائلند .مردم روستا براي حق نان ونمک احترام قائلند و احترام خاصي براي افراد مسن و بزرگتر از خود قائلند .در اين روستا به علت بافت عميق خانوادگي زنان از مردان رو نمي گيرند تمام عقد ها در اينجا عقد دائم است. و ازدواج بين جوانان اين روستا بسيارمتداول است. عروسي معمولاً در دو روز برگزار مي‌شود و تمامي اهالي روستا دعوت مي شوند و از آداب و رسوم سنتي در اكثر عروسي هااستفاده مي شود .
زنان بيشتر از مردان براي تامين هزينه زندگي و خانواده تلاش مي کنند . اکثر زنان قبل از شروع کار روزانه نان گرم و تازه اي را براي خانواده مي پزند.سپس بجز خانه داري در گله داري و کشاورزي دوش به دوش مرد خانه خود کار مي کنند .
آسيا کردن گندم ، سفيد کردن خانه ، شکستن هيزم براي تنور ، دوشيدن گاو ، جاليز کاري ، کاشتن سبزي ، ازجمله وظايف زن در چني قبل محسوب مي شد . اگر چه مراسم و آيين هاي سنتي روستا و منطقه روبه انقراض است اما همچنان مي توان بعضي از آيينهاي سنتي را در گوشه و كنار روستا مشاهده كرد.