دریاچه‌ی نمک توز، ترکیه

تور ترکيه - توز در ترکي استانبولي به معناي نمک است. درياچه‌ي توز در فلات ترکيه يکي از بزرگ‌ترين و شورترين درياچه هاي نمک در دنيا است. اين درياچه در فصل تابستان رنگ خارق العاده‌اي پيدا مي‌کند که براي بسياري از گردشگران جالب توجه است. 

درياچه‌ي توز (Tuz Golu) در يک منطقه‌ي وسيع در فلات مرکزي ترکيه و تقريبا در ??? کيلومتري شمال شرق قونيه واقع شده است. اين بخش از فلات مرکزي ترکيه منطقه‌اي خشک و کم آب است. بعد از درياچه ي وان (Van Golu)، اين درياچه دومين درياچه‌ي بزرگ ترکيه است. آب اين درياچه‌ي راکد به قدري شور است که اگر کنار ساحل قدم بزنيد و بعد کنار درياچه بنشينيد، پس از خشک شدن پاهايتان، به وضوح شوره‌هاي نمک را بر روي پاي خود خواهيد ديد. آب درياچه‌ي توز توسط آب‌هاي سطحي و ? رود اصلي که به اين درياچه مي‌ريزد، تامين مي‌شود. از آنجايي که غلظت نمک اين درياچه بسيار بالا است، آب اين درياچه هيچ خروجي ندارد. در اکثر ماه‌هاي سال آب اين درياچه بسيار کم عمق است و به ندرت به ? متر مي‌رسد. در طي ماه‌هاي گرم تابستان عمق آب به کمترين حد خود مي‌رسد و به دليل اينکه حجم زيادي از آب درياچه بخار مي‌شود، لايه‌ي ضخيمي از نمک بر روي ساحل تشکيل مي‌شود که ضخامت آن به ?? سانتي‌متر مي‌رسد. اين نمک‌ها جمع‌آوري و تصفيه مي‌شود و به عنوان نمک خوراکي در سرتاسر ترکيه به مصرف مي‌رسد. جالب است بدانيد که ?? درصد از نمک مصرفي در ترکيه از درياچه توز تامين مي‌شود.
مانند اکثر درياچه‌هاي آب شور، درياچه‌ي توز محل رشد ميکرو ارگانيسم‌هاي هالوفيل مانند ريز جلبک‌هاي دوناليلا سالينا (Dunaliella Salina) است. در صورتي که شرايط رشد براي اين ميکرو ارگانيسم‌ها مهيا و ميزان غلظت نمک و شدت نور کافي باشد، اين ريزجلبک‌ها به علت توليد کاروتنوئيدهاي محافظت‌کننده به رنگ سرخ در مي‌آيند. اين رنگدانه‌هاي قرمز باعث مي‌شود که درياچه ي توز تغيير رنگ بدهد و به رنگ خون مبدل شود. وقوع اين پديده هر ساله در فصل تابستان توريست‌هاي بسياري را به سمت خود جذب مي‌کند.
منبع: کجارو