جشن های سالانه در تایلند

کم پيش مي آيد که در بانکوک باشيد و جشن يا فستيوالي به مناسبتي برگزار نباشد! تايلند در طول سال، شاهد چندين جشن زيبا به مناسبت هاي مختلف است که بعضي از آنها نيز جزو تعطيلات رسمي کشور هستند. تايلندي ها از آنجا که علاقه زيادي به جشن و شادي دارند، از هر فرصتي حتي کريسمس، براي برگزاري جشن هاي ملي استفاده مي کنند به طوري که سال نو را در تايلند سه بار جشن مي گيرند: سال نو ميلادي در ژانويه، سال نو چيني در فوريه و سال نو تايلندي در آوريل. بيشتر جشن ها ملي نيز در فصل خنک که بين ماه هاي نوامبر تا فوريه است، برگزار مي شوند. تور تايلند

جشن آب در تايلند
جشن سال نو تايلندي، در ?? آوريل هر سال برگزار مي شود و ? روز به طول مي انجامد تا ?? آوريل که نخستين روز سال جديد است. واژه Songkran در زبان تايلندي به معني حرکت کردن و تغيير مکان است و علت نامگذاري آن حرکت خورشيد در منطقه البروج است. در اين روز همچنين جشن آب برگزار مي شود که در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تايلند، اين آب بداقبالي را از آنها شسته و دور مي کند. اين سنت در جامعه تايلندي بسيار باارزش است. در روز جشن اعضاي خانواده دور هم جمع مي شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ريختن آب خوشبو برروي دست هاي آنها نشان دهند و در مقابل از دعاي آنها براي خوش بختي و سعادت برخوردار شوند. در بعد از ظهر اين روز پس از اداي احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پير و جوان به يکديگر آب مي پاشند. معروف ترين جشن آب، در ايالت چيانگ ماي در شمال تايلند برگزار مي شود که مردم زيادي در اين روزها از مناطق مختلف کشور براي شرکت در اين جشن به چيانگ ماي مي روند.

جشن ماه کامل در تايلند
يکي از زيباترين و محبوب ترين جشن هاي تايلند لوي کراتونگ نام دارد. اين جشن هر سال در روز ماه کامل از دوازدهمين ماه تقويم قمري تايلند برگزار مي شود که در تقويم ميلادي معمولا روزي از ماه نوامبر است. لوي به معناي شناور کردن و کراتونگ به معناي کلکي به شکل نيلوفر آبي و ساخته شده از برگ موز است. در شامگاه اين روز بسياري از مردم به کانال يا رودخانه نزديک محل سکونت خود مي روند تا کلک هاي خود را که شمع و عود روي آن را روشن کرده اند، براي اداي احترام و تشکر از الهه آبها، در رود رها کرده و تمام کينه ها، خشم و پليدي ها ار از خود دور کنند. مردم هم چنين ناخن و موي خود را کوتاه کرده و آن را همراه با کلک خود رها مي کنند تا ناپاکي ها را از وجود خود پاک کنند، آنها بر اين باورند که اين کار براي آنها خوش شانسي مي آورد و گناه و بدي را دور مي کند. کلک ها از پوست و برگ درخت موز ساخته شده و با يک گل، يک شمع و ? عدد عود و سکه تزيين مي شود. پيش از رها کردن آن در آب، آنها را روشن مي کنند . تايلندي ها معمولا هنگام رها کردن کلک خود در آب آرزويي مي کنند و بسياري باور دارند که اگر شمع آنها تا زماني که از نظر خارج نشده، روشن بماند، آرزوي آنها برآورده خواهد شد. در چيانگ ماي روز قبل از لوي کراتونگ، اين روز را جشن مي گيرند و فانوس هاي خود که به شکل بالون هستند را در شامگاه اين روز رها مي کنند تا بد اقبالي از آنها دور شود و نور فانوس راه درست را در زندگي به آنها نشان دهد.