باغ ارم

جاذبه هاي گردشگري شيراز - باغ ارم يک باغ ايراني تاريخي در شهر شيراز است و شامل چند بناي تاريخي و باغ گياه شناسي مي شود. تاريخ ساخت و بنيان گذار اوليه باغ ارم شيراز، به درستي مشخص نيست؛ ولي توصيف هايي از آن در سفرنامه هاي متعلق به قرن دهم و يازدهم هجري آمده است. اين باغ در روزگار سلجوقيان و آل اينجو پابرجا بوده است. در زمان زنديه هم کريم خان زند در سازندگي و بهسازي اين باغ کوشيد. باغ ارم در زمان قاجاريه به مدت ?? سال به دست سران ايل قشقايي افتاد. در اين زمان عمارتي در اين باغ ساخته شد. اما در زمان سلطنت ناصر الدين شاه قاجار عمارتي ديگر توسط حسين علي خان نصير الملک پي ريزي شد که با مرگ وي خواهر زاده او ابولقاسم خان نصير الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نيمه کاره را تکميل کرد. اين عمارت تا کنون پابرجاست.

باغ ارم تنوع گياهي بسيار بالايي دارد و گياهان بسياري از اقصا نقاط جهان در اين باغ کاشته شده است؛ به شکلي که باغ در قالب يک نمايشگاه از انواع گل ها و گياهان درآمده است. در حال حاضر اين باغ در اختيار دانشگاه شيراز است؛ باغ گياه شناسي آن در اختيار دانشکده کشاورزي و ساختمان باغ در اختيار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاريخ ? تيرماه ???? در سي و پنجمين اجلاس کميته ميراث جهاني يونسکو باغ ارم شيراز به همراه هشت باغ ديگر ايراني در فهرست ميراث جهاني ثبت گرديد.

ويژگي بناها
عمارت وسط، هسته مرکزي باغ ارم محسوب مي شود. شيوه معماري عمارت اين باغ به سبک زمان قاجاريه و به تقليد از سبک معماري زنديه است. اين عمارت از نظر معماري، نقاشي، کاشي کاري و گچ بري از شاهکار هاي معماري زمان قاجار است. اين عمارت، از سه طبقه، با تزيينات فراوان تشکيل شده است. اتاق هاي طبقه زيرين که تقريبا زيرزمين هستند، محلي است براي استراحت در روزهاي گرم تابستان. تزيينات اين اتاق ها، کاشي کاري هاي رنگين است. دو طبقه بالايي داراي ستون هايي است که از تخت جمشيد الهام گرفته شده اند.
در پيشاني بنا، دو نيم دايره در دو طرف، و يک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ? هلال روي هم تشکيل شده است. اين تابلو، تصاويري از شاهنامه فردوسي و نبرد شاهان قاجار را نشان مي دهد. اين بنا بيش از هفتاد سال به خوانين قشقايي تعلق داشته که در دوران پهلوي مصادره شده است.
صفحه ي معرفي باغ ارم به عنوان يک جاذبه گردشگري در استان فارس، شهر شيراز با کليد واژه هاي باغ ارم، باغ هاي شيراز، ديدني هاي شيراز، ديدني هاي استان فارس، جاذبه هاي گردشگري شيراز، جاذبه هاي توريستي شيراز، سفر به شيراز، سفر به استان فارس، شيراز، باغ هاي ايراني برچسب خورده است.