آرامگاه شاه چراغ

جاذبه هاي گردشگري شيراز - شاهچراغ يا شاه چراغ آرامگاهي معروف و متبرک است که امروزه به صورت يکي از مهمترين مکانهاي ديدني شيراز در استان فارس تبديل شده است. آرامگاه شاه چراغ محل خاکسپاري مير سيد احمد، پسر امام موسي کاظم، امام هفتم شيعيان است و از اينرو زيارتگاه بسياري از شيعيان گشته است. احمد بن موسي؛ پسر ارشد امام موسي کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) در راه پيوستن به برادر خود به سوي خراسان سفر نمود ولي در راه توسط افراد مامون، خليفه عباسي، در شهر شيراز به شهادت رسيد.

اين بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجري قمري ساخته شد. حياط شاهچراغ داراي دو در اصلي ورودي است که در سمت جنوب و شمال حرم از زير دو سردر بزرگ کاشي کاري شده گذشته و وارد حياط وسيع حرم مي شود. حرم شاهچراغ در سمت غرب حياط و حرم سيد مير محمد؛ برادر شاه چراغ، در سمت شمال شرقي حياط قرار دارد.
دور تا دور حياط، اتاق هايي دو طبقه ساخته شده که پيشاني و جرزهاي جلو آنها کاشي کاري شده است. ستون هاي آهني ايوان حرم به وسيله چوب هاي نفيس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نيز چوب منبت کاري شده به کار رفته است.

در سال ??? ه. ق. ملکه تاشي خاتون؛ مادر شاه شيخ ابو اسحاق اينجو، حاکم فارس، اقدامات نيکويي بر بارگاه آن حضرت انجام داد. اين بانوي نيکوکار، اقدام به بهسازي آرامگاه شاه چراغ کرد و در عرض ? سال از سال ??? تا ??? ه. ق. آرامگاهي وسيع و گنبدي بلند بر آن ساخت. همچنين در جنب آرامگاه شاه چراغ، مدرسه اي وسيع بنا کرد. او همچنين تعداد زيادي از مغازه هاي بازار نزديک حرم و ملک ميمند فارس را وقف بر اين آستان مقدس کرد.

در سال ??? ه. ق. به دستور شاه اسماعيل صفوي، بهسازي گسترده اي بر آرامگاه شاه چراغ انجام گرفت. ?? سال بعد بر اثر زلزله سال ??? ه. ق. نيمي از گنبد آرامگاه ويران شد که دوباره در سالهاي بعد بازسازي گرديد. در سال ???? ه. ق. نادرشاه افشار بهسازي گسترده اي بر آرامگاه شاه چراغ انجام داد و به دستور او قنديل بزرگي در زير سقف و گنبد آويزان کردند. نادرشاه پيش از گرفتن شيراز و غلبه بر افغان ها، پيمان بسته بود که اگر در جنگ پيروز شود، بهسازي شايسته اي بر اين بقعه انجام دهد. بنابراين پس از پيروزي بر افغان ها و تسلط شيراز، ???? تومان پول آن زمان را صرف بهسازي شاه چراغ کرد. قنديل او ??? مثقال وزن داشته که از طلاي ناب و زنجير نقره اي ساخته بوده اند. اين قنديل تا سال ???? ه. ق. همچنان آويزان بود.
در زلزله سال ???? ه. ق. شيراز با خاک يکسان شد و آرامگاه شاه چراغ نيز به کلي مخروبه گرديد.پس از زلزله، قنديل اهدايي نادرشاه را فروختند و صرف بازسازي آرامگاه کردند. در سال ???? ه. ق. به دستور فتحعلي شاه قاجار، حسينعلي ميرزا فرمانفرما، پيگير شد تا کف بقعه را يک متر از سطح زمين بلندتر بسازد. اين کار صورت گرفت و به جاي استفاده از سنگ و ساروج، آن را از سنگ و آجر و گچ بنا کردند و در آخر ضريحي نقره اي بر قبر نصب کردند. در سال ???? ه. ق. بر اثر زلزله، گنبد آرامگاه شاه چراغ شکست و فرو ريخت. در همان سال محمد ناصر ظهيرالدوله آنرا نوسازي کرد. پس از آن بارها تغييرات ديگري در اين بقعه صورت گرفته تا به شکل امروزي خود درآمده است.