پاموک کاله (پاموک قلعه) در استانبول

جاذبه گردشگري- اموک کاله در زبان ترکي به معني قصر پنبه اي ميباشد چشم اندازي زيبا و غيرواقعي در غرب ترکيه ساخته است که به خاطر شيب هاي پله اي سفيد همچون برفش معروف شده است. اين شيب هاي پلکاني از ماده تراورتن بوجود آمده اند. اين ماده يک سنگ رسوبي است که از آب معدني چشمه هاي آب داغ رسوب مي کند و به اين شکل در مي آيد. آدميان در هزاران سال گذشته در اين آب ها شنا ميکردند هيراپوليس شهر باستاني يوناني که به واسطه پادشاهان پرگامون روي چشمه هاي آب داغ بنا شده است. خرابه هاي حمام ها، معابد و بناهاي تاريخي در اين مکان به چشم ميخورد.

آبشار دودن
(به ترکي: Düden ?elalesi) (به انگليسي: Düden Waterfalls) در شهر آنتاليا ترکيه و در 28 کيلومتري جاده قديم آنتاليا - بوردور واقع شده است.سرچشمه اين آبشار دو چشمه جوشان بنام پينارباشي در منطقه کيرک گوزلر در 40 کيلومتري آن است . آب اين دو چشمه پس از طي مسيري کوتاه يکي شده و رود دودن را مي سازد . دودن پس از طي مسيري 14 کيلومتري از زيرزمين در گودالي بنام وارساک در روي زمين جاري شده و پس از يک جريان کوتاه دوباره در طرف ديگر گودالدر اعماق زمين فرو مي‌رود.آبي که در گودال وارساک به زمين مي‌رود پس از طي 2 کيلومتر در آبريز آبشار بيرون آمده و آبشار زيباي دودن را بوجود مي‌آورد.آبي که از زمين بيرون مي‌آيد حداقل 10 متر مکعب در ثانيه است و حداکثر دبي آب پس از سر ريز از بالاي آبشار و جاري شدن روي زمين 15 الي 16 متر مکعب درثانيه است.سرانجام اين آب پس از عبور از آنتاليا بعد از 9 کيلومتر وارد درياي مديترانه مي‌شود.

غار کارائين
يکي ديگر از مناطق ديدني آنتاليا غار کارائين است که در فاصله 30 کيلومتري شهر آنتاليا و شرق کوه چان قرار دارد. از خصوصيات در خورتوجه اين مکان تعلق آن به دوران پارينه سنگي است. اين غار از جمله قديميترين مکانهاي سکونت انسانها در کشور ترکيه مي باشد.
اين مکان داراي يک ورودي مجزا است که با نور خورشيد روشن مي شود و در ادامه به 3 تالار بهم پيوسته منتهي ميگردد. در داخل غار، يک موزه کوچک در کنار درب ورودي اين غار قرار دارد که برخي از آثار باستاني که قدمت آنها به 160 هزار سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد را به نمايش مي گذارد.

حمام رومي آنتاليا
وجود آثار باستاني به جاذبه گردشگري آنتاليا ترکيه کمک بسياري نموده است ،حمام رومي آناليا داراي فضاي آرامش بخشي است. علاوه برآن کليه امکانات تفريحي و آسايشي نيز در اين منطقه وجود دارد. در اين حمام که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده مي شود مجموعه اي از بهترين آثار باستان شناسي گرد هم آورده شده است. اين حمام که از ديدني هاي آنتاليا ست ، در شرق منطقه سيده-دش و در ميان جنگل هاي درختان کاج اقامتگاه سورگون که شامل تيتريين گل به معناي گل لرزان با (پرچم آبي و داراي ساحل آرام) و(کيزيل آگاچ) بوده قرار گرفته است که به دليل دارا بودن سواحل ماسه اي و درياي آرام و آبي خود بسيار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

کسيک مناره آنتاليا
Kesik Minare کسيک مناره که در کليساي کورکوت قرار ژگرفته در قرن پنجم ميلادي به نام مريم مقدس ساخته و در زمان بايزيد دوم به دستور شاهزاده کورکوت به مسجد تبديل شد، به همين دليل از آن بنام مسجد کورکوت يا مسجد کبير ياد مي شود. در نتيجه خسارتي که از آتش سوزي سال 1896 به مسجد وارد آمد و سوختگي قسمت چوبي بالاي مناره آن ، اين مسجد به مسجد مناره شکسته کسيک مشهور مي باشد.اين مناره از ديدني هاي آنتالياست و به معناي مناره هاي بريده شده مي باشد که در گذشته بعنوان کليسا از آن استفاده مي شده است. اين اثر در واقع نمايانگر تاريخ کهن شهر که زمان رومي ها ، بيزانس ، سلجوقيان ، عثماني ها تا به امروز را شامل ميشود ، مي باشد. هنگاميکه امپراتور ها دريان در سال 130 بعد از ميلاد در شهر (فاسيلين) از استان آنتاليا ديدن کرد بافتخار او دروازه اي با سه طاق و ستونهاي تزئين شده بنا گرديد. در آن زمان اين دروازه تنها راه ورودي به شهر به شمار ميآمد. امروزه دو برج دروازه و قسمتهائي از ديوار مربوطه را مي توان در کنار بندرگاه مشاهده نمود.