مکانها و بناهای تاریخی

جاذبه هاي گردشگري- يکي از اين مکانهاي تاريخي ميدان اسب دواني باستاني است که در مقابل مسجد آبي (سلطان احمد) قرار گرفته است. اين ميدان در دوران بيزانس محل برگزاري مسابقات ارابه راني بوده است.از اين مکان امروزه با نام محله سلطان احمد ياد مي شود و علت نامگذاري آن به اين نام وجود مسجد سلطان در اين منطقه مي باشد. از ميان بناهائي که در گذشته در اين مکان وجود داشت ، امروزه فقط ستون هرمي شکل تئودوسيوس ، ستون سنگ مار و ستون کنستانتين باقي مانده است.
امروزه در اطراف ستونهاي هرمي شکل تئودوسيوس ، ستون سنگ مار و ستون کنستانتين و به تعبيري در قسمت جنوب غربي آن بقاياي ديوارهاي ميدان اسب دواني را مي توان به وضوح مشاهده نمود. علاوه براين مکانها خانه هاي چوبي موجود در محله سوئوک چشمه نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. در حاليکه بعضي از اين خانه ها بعنوان هتلهاي کوچک اجاره داده مي شوند يکي از اين خانه ها در حکم يکي از جالبترين کتابخانه هاي شهر استانبول تلقي مي گردد.
مخزن آب احمد سوم که در سال 1729 ساخته شد يکي ديگر از ديدنيهاي شهر استانبول است. اين مخزن در قسمت ورودي کاخ توپ کاپي قرار دارد. در اين مکان براي رفع عطش شيرهاي آب نصب گرديده است. اين چشمه آبهاي رايگان نمونه اي از آخرين شيوه هاي معماري اعمال شده از طرف عثمانيها است
برج بيازيت:
اين برج در سال 1828 توسط سلطان محمود دوم با طول 85 متر و با هدف اطفاء حريق ساخته شد. اين برج امروزه داخل محوطه دانشگاه استانبول قرار گرفته است.

کانال آب بز دغان:
که در سال 368 بعد از ميلاد ساخته شد. از اين کانال در دوران بيزانس و در دوران عثمانيها براي تا مين آب کاخها استفاده مي گرديده است. امروزه از ميان قسمتهائي از طاقهاي به رديف قرار گرفته اين کانال بزرگراه اصلي مي گذرد. اين بزرگراه در قسمت قديمي شهر قرار گرفته است.
زماني ديوارهاي شهر استانبول در حکم سنگري غير قابل نفوذ به شمار مي آمده است. اين ديوار به طول 7 کيلومتر از درياي مرمره تا Golden Horn امتداد مي يابد. اخيراً اين ديوار مورد بازسازي و مرمت قرار گرفته است. اين ديوار به جاي مانده از زمان امپراطوري تئود و سيوس دوم که در قرن پنج ميلادي مي زيسته از طرف unesco (يونسکو) در ليست ميراث فرهنگي موجود در جهان قرار گرفته است.

برج گالاتا:
اين برج 62 متري در سال 1348 بنا نهاده شد. به هنگام غروب آفتاب از بالاي اين برج منظره زيبائي از تنگه بسفر در زير پاهاي خود خواهيد ديد. ضمن اينکه شما مي توانيد از رستورانها و کلوپهاي شبانه نزديک به اين محل هم ديدن کرده و لذت ببريد.
کيزکولسي (برج دختر):
يکي از رمانتيک ترين مکانهاي استانبول به شمار مي آيد. اين برج در قسمت ورودي خليج استانبول قرار دارد. عليرغم اينکه اين برج در قرن دوازدهم ساخته شده اما ساختمان کنوني آن متعلق به قرن 18 ميلادي مي باشد.