سفر یک میلیون نفری گردشگران روس به ترکیه در سال ۲۰۱۶

بعد از اينکه روابط ترکيه و روسيه جان تازه‌اي گرفته و مجوز حضور گردشگران روس به اين کشور دوباره صادر شده، پيش‌بيني مي‌شود در سال ???? حدود يک ميليون نفر به ترکيه سفر کنند.
«نبي آوچي»، وزير فرهنگ و گردشگري ترکيه اعلام کرد:
آنکارا اميدوار است تا پايان سال جاري ميلادي، حدود يک ميليون گردشگر روس از ترکيه ديدن کنند. حدود يک‌ ميليون گردشگر روس، به ترکيه سفر کنند. تور ترکيه
روسيه يکي از مهم‌ترين منابع رونق گردشگري ترکيه محسوب مي‌شود و طبيعي است که روابط تيره اين دو کشور، مساله نگران‌ کننده‌اي براي ترک‌ها به حساب بيايد. اين بحران در روابط دو کشور باعث شد در ماه مي ???? تعداد مسافران روس ترکيه با ?? درصد کاهش به ?? هزار تن برسد. طي پنج ماه نخست امسال ??? هزار روس راهي ترکيه شدند و اين به معناي نزول ?? درصدي اين آمار در مقايسه با سال گذشته است.
پس از پايان بحران ديپلماتيک ميان روسيه و ترکيه که به دليل سرنگون کردن جنگنده روسي توسط ترکيه در سوريه صورت گرفته بود، چند روز پيش رسانه‌ها از فرود اولين هواپيماي روسي در تفرجگاهي در ترکيه و برداشته شدن ممنوعيت سفرهاي گردشگري پس از چندين ماه خبر دادند.
پس از عذرخواهي ترکيه از روسيه که در پيام «رجب طيب اردوغان»، رئيس‌جمهور ترکيه به «ولاديمير پوتين»، رئيس‌جمهور روسيه مطرح شد، «پوتين» پنج‌شنبه گذشته به دولت روسيه دستور داد تا تمامي تدابير لازم را براي لغو ممنوعيت سفرهاي هوايي به ترکيه و از اين کشور را اتخاذ کند.

«آوچي» همچنين اذعان داشت که روابط تيره اين دو کشور طي ماه‌هاي اخير، تاثير منفي روي ?? جاذبه‌ گردشگري کشورش داشته است.