راه های انتخاب یک تور لحظه آخری مناسب

تور هاي لحظه آخري همان‌طور که از نامشان برمي‌آيد، اين تورها در لحظه آخر و معمولا در پايان ماه هاي آخر سال تدارک داده مي‌شوند تا مانع متضرر شدن شرکت‌هاي هوايي شوند.
البته اين به آن معنا نيست که تورهايي که با اين عنوان فعاليت مي کنند همه غير قابل اعتماد هستند و يا فقط به اين نيت به فروش مي رسند.
در اين مقاله سعي داريم به بررسي چند نکته درباره انتخاب يک تور لحظه آخري امن و معتبر بپردازيم:
1- حتما با آژانس فروشنده اين تورها قرارداد ببنديد
تعداد روزهاي سفر ، مسئوليت‌هايي که تور تقبل مي‌کند ، وضعيت بازديد از امکان تفريحي و تجارتي و تاريخي ، تعداد وعده هاي غذايي ، نوع هواپيما ، نوع و درجه هتل ، هزينه هاي جانبي حمل و نقل و هزينه وروديه امکان مختلف، خدمات ترانسفر فرودگاهي ، وضعيت فرد مسئول راهنماي تور و ... همه و همه بايد در قرارداد ذکر شود.
دقت داشته باشيد برخي از تورها از نا آگاهي مسافرين (سوءاستفاده) مي‌کنند و حفره‌هاي قانوني را در قرارداد باز مي‌گذارند که اگر مشکلي پيش آمد بتوانند از زير بار تعهداتشان در بروند.
اما بايد توجه داشت هر آنچه در آژانس وعده داده مي‌شود، در قرارداد هم ذکر شود تا دردسري براي شما پيش نيايد.
به توضيحات شفاهي آژانس ثبت‌نام کننده که در رابطه با شرح خدمات تور انتخابي شما ارائه مي‌شود اکتفا نکنيد.
چيزي که در صورت بروز مشکل باعث مي شود به حق و حقوق خود دست پيدا کنيد صحبت هاي زيباي پرسنل آژانس نيست بلکه آن برگه قرارداد شما خواهد بود . پس در رابطه با قرارداد جديت داشته باشيد.
به ياد داشته باشيد براساس مقررات سازمان ميراث فرهنگى، صنايع‌دستى و گردشگرى بيمه کردن تمامي مسافران شرکت‌کننده در تور توسط آژانس مسافرتي برگزار کننده الزامي است.
2- خريد از برگزار کننده اصلي تورهاي لحظه آخري يا آزانس هاي واسطه؟
هميشه رفتن سراغ شرکت يا آژانسي که خود مستقيما اقدام به فروش تور لحظه آخري مي کند مناسب و مقرون به صرفه نيست! معمولا در ايران براي برگزاري برخي تورهاي لحظه آخري، يک آژانس مسافرتي اصلي برگزار‌کننده تور وجود دارد و آژانس‌هاي ديگر فقط نقش واسطه‌گري ايفا مي‌کنند.
در کل آژانس‌هايي که امکان ارائه بليت چارتر دارند پکيج سفرشان ارزان‌تر در مي‌آيد.
ضمنا در سفرهايي که يک کارگزار وجود دارد و باقي فروشندگان بليط واسطه‌ هستند گاهي سراغ آژانس‌هاي واسطه رفتن بهتر است تا رفتن سراغ برگزار‌کننده اصلي ! چرا که واسطه‌ها حاضرند سود کمتري دريافت کنند اما مشتري جذب شود.