معرفی جاذبه های گردشگری مشهد

 شهر مقدس مشهد داراي جاذبه هاي گردشگري فراواني است از اماکن زيارتي و مقبره ي عالمان گرفته تا جاذبه هاي زيباي طبيعي. در ادامه مطلب به معرفي آنها مي پردازيم.
حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)

مقبره ي علي بن موسي الرضا (ع) که درمشهد قرار دارد يکي از بهترين جاذبه هاي گردشگري اين شهر است. دراواخر قرن نهم بر روي مرقد او گنبد ساختند و حرم را گسترش دادند. نخستين گنبد امام رضا به فرمان سلطان سنجر سلجوقي و به کوشش وزير وي شرف الدين قمي ساخته شد که جنس آن از کاشي بود ولي شاه طهماسب پس از جمع آوري کاشي ها گنبدي با روکش طلا بنا کرد. سال ???? روکش طلا مجددا بازسازي شد.حرم امام رضا داراي ? صحن است که عبارتند از :صحن امام خميني ، صحن آزادي، صحن انقلاب يا عتيق، سقاخانه حوض اسماعيل طلايي و نقاره خانه.

آرامگاه فردوسي
آرامگاه فردوسي شاعر بزرگ حماسه سراي ايران در شهر توس قرار دارد. منطقه توس در دوره اساطيري به دست پهلوان ايراني، توس بنا گذاشته شده و سراينده حماسه هاي بزرگ ايران نيز در همين منطقه به خاک سپرده شد. اين آرامگاه در سال ???? ه.ش همزمان با جشن هزاره فردوسي افتتاح شد. اين بنا که براساس آرامگاه کوروش در سال 1348 توسط هوشنگ سيحون طراحي شده است و بهترين سنگ تراشان، نگاره هايي از داستانهاي شاهنامه را بر ديوارهايش کندند.

آرامگاه شيخ بهايي
شيخ بهايي دانشمند معروف قرن دهم و يازدهم هجري است که در علوم فلسفه ، منطق ، هيئت و رياضيات تبحر داشته است. مجموعه تاليفاتي که از او بر جاي مانده در حدود ?? کتاب و رساله است ، همچنين آثار برجسته اي به نثر و نظم پديد آورده است. وي در سال ???? ه.ق در اصفهان درگذشت و بنا بر وصيت خودش جنازه او را به مشهد بردند و در جوار مرقد مطهر حضرت علي بن مسي الرضا جنب موزه آستان قدس رضوي دفن کردند.

مدرسه پريزاد
اين مدرسه منتسب به پريزاد خانم نديمه گوهرشاد است که به سال ??? ه.ق در جوار مسجد گوهرشاد ساخته شده. اين مدرسه کوچک و ? ايواني مشتمل بر غرفه ها و حجرات مي باشد و تزئينات آن شامل آجرکاري سر در ايوان ها و کاشي کاري با نقوش اسليمي بر سر در غرفه هاي همکف است.

مقبره پيرپالان دوز
يکي از عرفاي بزرگ قرن دهم محمد عارف عباسي مي باشد که به سبب شغل خود يعني پالان دوزي بدين نام مشهور شد. که اين مقبره متعلق به اوست .بناي مذبور چهار ضلعي بوده و داراي گنبدي پيازي شکل است. در داخل بقعه و بر سقف بقاياي نقاشي هايي از دوران صفويه وجود دارد. تاريخ بنيان اين مقبره به سال ??? ه.ق باز مي گردد.

روستاي تاريخي کنگ
اين روستا که جزء دهستان طرقبه از توابع شهرستان مشهد مي باشد.شباهت زيادي به روستاي تاريخي ماسوله در استان گيلان دارد به طوري که از پشت بام هر خانه به خانه ديگر راه دارد و به همين دليل آن را ماسوله دوم مي نامند. بافت مسکوني اين روستا جذاب ، آب و هواي آن معتدل وداراي طبيعت سرسبز و خرم است که به همين دليل در ميان مردم مشهد و زائران اين شهر مشهور شده است. کنگ در گويش محلي به معني قوي پنجه ايي که در کوهستان زندگي مي کند و در معناي ديگر يعني دژي محکم در برابر ديگران است.

هارونيه
يک بناي مکعب شکل است که در توس قرارگرفته است و از نظر عظمت ، قطرپايه ها و گنبد معماري خاصي دارد. در بين عوام به زندان هارونيه معروف است وتحقيقات اخير نشان داده است که بقعه هارونيه صرفا آرامگاه يا خانقاهي است که در سده هاي ? يا ? ه.ق ساخته و مورد استفاده قرار مي گرفته است.

مدرسه بالاسر
يکي از قديمي ترين مدارس علميه مشهد بوده که به علت قرار داشتن در ناحيه بالاي حرم مطهر امام رضا (ع) به مدرسه بالاسر مشهور شده است. اين مدرسه به دستور شاهرخ تيموري ساخته شده و تاريخ نگاران معتقدند که به مدرسه شاهرخي لقب گرفته بود. اين مدرسه چندين بار مرمت شده و آخرين بار در سال ???? ه.ش بازسازي و تعمير شده است. ايوانهاي مدرسه داراي کاشي کاري معرق بوده و کتيبه هايي مربوط به تعمير مدرسه در زمان صفويان بر آن نقش بسته است.

مسجد شاه
اين بنا مقبره اي است که براي امير غياث الدين ملک شاه و بعد از فوت او ساخته شده است. تزئينات مسجد بوسيله ي آجر ومعرق انجام شده است و اسامي الله درآنها ديده مي شود. کاشي هاي داخل بقعه به قدري خوشرنگ، نفيس و ظريف است که بيننده تصور مي کند با يک صندوق جواهر نشان مواجه شده و چشم از ديدن آن برنمي دارد.

کوه سنگي
يکي از قديمي ترين و خاطره انگيزترين گردشگاه هاي مشهد کوه سنگي است که به دليل وجود دو کوه بلندسنگي به اين نام خوانده مي شود. پس از مرقد امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسي ، کوه سنگي رتبه سوم را دارد و پس از پارک ملت بزرگترين پارک مشهد است. ايجاد درياچه مصنوعي و جزيره پرند گان در ميان آن حجم انبوه گردشگر را فراهم مي کند

طرقبه
در گذشته طرقبه که اکنون يکي از شهرهاي مشهد به شمار مي آيد ، از جمله آباديهاي قديم توس بوده که در ميان دره ي سرسبز واقع گرديده است. اين شهر که داراي مراکز متعدد توريستي و گردشگري است ، در کنار شانديز و کنگ از مراکز مهم توريستي استان خراسان به شمار مي رود. در اين شهر رستوران هاي مجلل و زيبا با غذاهاي متنوع وجود دارد که همگان را به سوي خود دعوت مي نمايد. باغ پونه در طرقبه نيز که به تازگي تاسيس شده ، بسيار زيبا و چشم نواز است .

شانديز
شهري ييلاقي است که به علت قرار گرفتن در دامنه هاي شمالي سلسله ارتفاعات بينالود ، از آب و هواي معتدل برخخوردار است و با داشتن باغهاي وسيع و مناظر طبيعي ديدني به عنوان يکي از کانونهاي عمده گردشگري مشهد به حساب مي آيد. نماد شانديز، درخت چنار ???? ساله است. مهمترين محصول باغي اين شهر گيلاس است. غذاي معروف آن شيشليک ? تکه گوشت است . مراکز تفريحي اين تفرجگاه عبارتند از: پارک جنگلي، مجموعه توريستي گلستان، مجموعه پذيرايي پديده شانديز، پيست اسکي ابرده، پيست موتور سواري و باغات و ناظر زيباي طبيعي.

گنبد خشتي
اين آرامگاه منسوب به امامزاده سيد محمد از نوادگان موسي بن جعفر(ع ) است که نسب ايشان با چند واسطه به آن حضرت مي رسد. اين بنا داراي دو کتيبه قرآني است که مزين به آياتي از سوره ملک و واقعه مي باشند. معماري گنبد مشتمل بر فضاي ورودي، رواق چهار ضلعي و فضاي شاه نشين است. اين گنبد در عهد صفويه به امر شاه عباس اول بنيان گرديده است.