تاریخچه شهر آنتالیا

تاريخچه هر شهر بيانگر گذشته، اصل و ريشه و هويت آن شهر است. با نگاه به تاريخچه ي يک شهر مي توان با کليات آن شهر آشنا شد و ارتباط گرفت. تاريخ، همچون صفحه اول شناسنامه مي تواند مشخصات کلي يک شهر را به ما معرفي کند و اين امر ما را در جهت شناخت هرچه بيشتر آن شهر کمک مي کند. مهم است که بدانيد شهر يا کشوري که به آن سفر مي کنيد چه گذشته اي را بر خود ديده است.
تور ترکيه

آنتاليا شهري است در جنوب ترکيه و در کنار درياي مدينترانه که حدود 300 روز از سال شاهد درخشش خورشيد مي باشد.بهشتي از مناظر زيبا است که به ياري دريا و جنگل و کوه پديد آمده است. اگر در ماه فروردين يا ارديبهشت به آنتاليا سفر کنيد مي توانيد هنگام صبح در ساکلي کنت اسکي نماييد و هنگام بعد از ظهر در آبهاي گرم مديترانه شنا کنيد.
در واقع آنتاليا پايتخت سياحتي و جهانگردي ترکيه است. جمعيت آنتاليا حدود 800 هزار نفر و در فصول توريستي گاه تا 8 ميليون نفر ميرسد در قرون 12 و 13 قبل از ميلاد امپراطوري ليديا در منطقه امروزي آنتاليا حکمفرمايي مي کرد. در اين دوران دو کوچ عظيم از يونان به وقوع مي پيوندد که حاصل آن پيدايش صدها شهر بزرگ و کوچک است که آثار آن به امروز نيز باقي مانده است.
در سال 546 قبل از ميلاد امپراطوري بزرگ پارس ، فرمانروايان ليديا را ازاين منطقه بيرون راتده و آنرا ضميمه خاک پارس مي گرداند. تا اينکه اسکندر مقدرني در 336 قبل از ميلاد موفق به فتح منطقه کنوني آنتاليا مي گردد. در 323 قبل از ميلاد پس از فوت اسکندر بين سرداران او جنگي در ميگيرد که تا سال 188 قبل از ميلاد اين جنگهاي منطقه اي و قبيله اي ادامه مي يابد. در اين تاريخ امپراطور برگاما فرمانرواي سلوکيد آنيخوس را شکست داده و منطقه کنوني آنتاليا را تصاحب مي کند. نام کنوني شهر نيز از نام يکي از پادشاهان برگاما ، آنتاليوس دوم گرفته شده است. در 133 قبل از ميلاد ، پادشاهي برگاما به امپراطوري روم ملحق مي گردد و در 50 قبل از ميلاد امپراطور روم آنتونيوس کراسوس آلانيا و شهر هاي اطراف را به کليو پاترا هديه مي کند که در 32 قبل از ميلاد مجددا به امپراطوري روم بازگردانده مي شود. در قرن هفتم بعد از ميلاد شهر به اشغال مسلمانان در مي آيد و تا حدود 1103 ميلادي که امپراطور بيزانس آلکسوس کومنوس شهر را فتح مي کند ادامه مي يابد.
نبرد بين مسلمانان و روميان و روميان سالها ادامه مي يابد به طوريکه در سالهاي 1120 تا 1206 شهر شش مرتبه دچار تغيير حکومت مي گردد تا اينکه در 1206 سلطان غياث الدين کي خسرو پادشاه سلجوقيان شهر را فتح مي کند. در اين دوره آثار بسياري توسط سلجوقيان در آنتاليا بنا مي شود که از آن جمله مي توان از يولي مناره نام برد که در قرن 13 ميلادي توسط سلطان کي قباد بناشد و امروزه به عنوان سمبل آنتاليا از آن ياد مي شود.
يکي از مهمترين ويژگيهاي آنتاليا ادغام تمدن و معماريهاي مختلف روم ، بيزانس سلجوق و عثماني است که در هر نقطه شهر به چشم مي خورد. از ديگر ديدنيهاي داخل شهر مي توان از دروازه هادريان نام برد که در 130 بعد از ميلاد توسط هادريان امپراطور روم بنا شده است و تنها دروازه ورود به شهر در آن زمان بوده است.