اقامت قبرس

با خريد ملک در قبرس شما مي توانيد اقامت ساليانه و يا دايم دريافت نماييد. طبق قوانين قبرس مالک يک ملک مي تواند بدون محدوديت تعدد سفر در طول سال از ملک خود استفاده نمايد. اين موضوع شامل هر گونه ملکي مي شود و ارتباطي با قميت ملک نيز ندارد. ويزاي صادر شده در اين حالت چندباره و يکساله است. البته ممکن است بار اول ? ماهه صادر شود.
در اين موارد بسيار دقت کنيد، چرا که عدم آشنايي با قوانين و شرايط کشور ثالث مي تواند ضررهاي بزرگي را به شما بزند. به همين خاطر براي دريافت اطلاعات کافي در مورد شرايط و امکانات موجود با سفارت قبرس در تهران تماس بگيريد.
طبق قوانين جديدي که در سال ???? مصوب شد، مالکان املاک با ارزش بالا تر از ?????? يورو مي توانند اقامت دايم درخواست نمايند. براي اين درخواست مي بايست شرايط زير را دارا باشد:
– خريد ملک به ارزش بالاتر از سيصد هزار يورو (با وام يا بدون وام بانکي)
– اثبات به اداره مهاجرت که شخص براي استفاده شخصي و اقامت از اين ملک استفاده خواهد کرد. مانند پرداخت قبوض ماهيانه، داشتن حساب بانکي فعال در قبرس و …
– شواهد مستند دال بر توانايي مالي مقيم بر اداره زندگي و تامين هزينه ها مانند درآمد در ايران يا هر کشور ديگر و يا دارا بودن کسب و کار در قبرس
– ارايه اين مدارک توسط وکيل رسمي در زماني حدود ? الي ? ماه به نتيجه مي رسد. البته در زمان خريد ملک، متقاضي ويزاي يک ساله دريافت مي کند و تا زمان بررسي نهايي نيز مي تواند به دفعات به قبرس سفر نماييد.
اين روند پس از مدت زمان ? تا ? سال در صورت ارائه درخواست به اداره مهاجرت قبرس جنوبي، پيگيري وکــلاي مربوطه و عدم داشتن هرگونه سوء پيشينه در طي اقامت در قبرس، منجر بـه اخذ اقامت دائم در قبرس جنوبي خواهد شد.
لازم به ذکر است که فقط قبرس جنوبي شامل شرايط عنوان شده مي باشد و قبرس شمالي بـه هيچ عنوان عضو اتحاديه اروپا نبوده و کشوري ترک نشين و مستقل از قبرس جنوبي است. لذا افرادي که در قبرس جنوبي ملکي خريداري نموده اند، قادر خواهند بود به کشورهاي عضو پيمان شينگن بدون ويزا سفر نمايند.
قبرس شمالي در سال ???? توسط دولت ترکيه اشغال شد و در حال حاضر توسط اتحاديه اروپا به رسميت شناخته نمي-شود. خريد ملک در اين بخش با توجه به عدم اطمينان از صحت مالکيت واقعي توسط اتحاديه اروپا و وکلاي بين المللي توصيه نمي گردد. به همين دليل قيمت ها در قبرس شمالي گاهي تا ? برابر از قبرس جنوبي کمتر هستند. البته در حال حاضر نيز قوانين جديدي در کشور قبرس جنوبي وضع گرديده که خريدران املاک خواهند توانست به برخي از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بدون گرفتن ويزا سفر نمايند.
اما با خريد ملک به ارزش کمتر از ??? هزار يورو مي توان حداکثر ? مــاه در ســال بصورت پيوسته يا گسسته، در ملک خريداري شده اقامت داشته و مابقي روزهاي سال، بايد در ايران اقامت داشته باشيد. ممکن است با شرايط خاصي اين مدت به بيش از شش ماه تمديد گردد.
هنگام خريد ملک دقت کنيد که سازنده داراي مجوز احداث ساختمان باشد. اين مجوز تضمين اصلي سند مالکيت شما در آينده است. تمام جزئيات بايد به طور دقيق در قرارداد خريد ذكر شده باشد. پس از انعقاد قرارداد فروشنده موظف به ثبت آن ظرف مدت يک هفته در اداره ثبت زمين يا Land registry و تحويل رسيد آن به خريدار است. چنانچه تا حداکثر ?? روز براي ثبت قرارداد اقدام نگردد، از نظر اين اداره قرارداد باطل محسوب شده و بايد قرارداد جديد نوشته شود. ثبت قرارداد در اين اداره تضمين مي کند که ملک مورد نظر پيش از اين به کسي فروخته نشده و پس از آن نيز به كس ديگري واگذار نمي شود و فردي که قرارداد فروش را امضاء کرده، مالک پروژه مورد نظر است و اصولا چنين آپارتماني در اين اداره ثبت شده و وجود خارجي دارد.
چنانچه از سوي فروشنده پيشنهاد وام بانكي مطرح شود، حتما بايد در قرارداد ذكر گردد. در اين صورت چنانچه تغييراتي در قوانين بانکي ايجاد گردد، فروشنده موظف به برآورده نمودن خواسته شما مي باشد. خريد ملک در قبرس براي متقاضي تسهيلات کاري يا اقامتي ايجاد نمي کند. چنانچه فرد مايل به کار در قبرس باشد، بايد از مراجع ذيصلاح نسبت به اخذ اجازه کار اقدام نمايد. (تور قبرس شمالي)